Zaznajomienie studentów z własnościami pierwiastków chemicznych i ich zdolności do udziału w procesach życia, wchodzenia w reakcje chemiczne, katalizowanie procesów technologicznych i analitycznych. Omówienie zdolności do tworzenia nowych związków i wykorzystania już istniejących w pracowniach analitycznych i laboratoriach badawczych. Zdolność do tworzenia nowych materiałów oraz związków, które mogą mieć wyraźny wpływ na przebieg procesów celowych i przypadkowych. Możliwości wpływania pierwiastków na środowisko i procesy wytwórcze globu. Istotnym elementem w procesie nauczania tego przedmiotu mają zajęcia praktyczne obliczeniowe, analityczne i poznawcze.
Ćwiczenia z chemii organicznej-nazewnictwo związków organicznych, izomeria, węglowodory i ich chlorowcopochodne, alkohole, fenole, etery, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe i ich pochodne, aminy
Cechy procesu naukowego w dietetyce opartej na dowodach. Wybrane błędy logiczne. Siła dowodu naukowego w naukach o żywieniu człowieka. Popularne diety. Codzienne wybory żywieniowe (mleko, mięso, warzywa, cukier). Żywność ekologiczna. Suplementy diety. Działanie rakotwórcze i przeciwnowotworowe wybranych substancji. Żywienie w wybranych chorobach. Alergie i nietolerancje, profilaktyka żywieniowa.
Opis przedmiotu:
w wersji polskiej - TUTAJ w wersji angielskiej - TUTAJ
Ogólna charakterystyka, metody otrzymywania i trwałość układów koloidalnych. Podstawowe typy układów koloidalnych występujących w żywności. Praktyczne aspekty dotyczące koloidów w żywności. Wybrane metody doświadczalne badania układów koloidalnych w żywności.
Przedmiot obejmuje informacje dotyczące wzorców, pomiarów oraz sposobów dokonywania pomiarów różnych wielkości fizycznych oraz zasad interpretacji uzyskanych wyników. Omawiane są różne metody pomiarów wybranych parametrów w przemyśle spożywczym, zwłaszcza w kontekście uzyskania pożądanej dokładności pomiaru.